Old masters, Old light.

Fotograferen met het licht wat de oude meesters, de schilders vroeger gebruikten. Een mooie uitleg van Marina Murasheva over hoe het vroeger met het licht gesteld was in woonhuizen en ateliers. Zeker interessant om te horen was wat de oude schilders deden om zich of te zonderen of af te sluiten door bijvoorbeeld in de natuur in een kouten kist te gaan schilderen terwijl ze door een gat in die kist naar buiten keken en verder geen afleiding hadden van de omgeving. De eerste camera? Voor stillelevens zoals ik op de school voor fotografie al had geleerd was het voor schilders altijd de gewoonte om altijd alle voorwerpen in zijn geheel op de foto te zetten. Maar dat is met de komst van de foto grafie in zijn geheel niet meer van toepassing. Het oude licht kwam vaak door een hoograam binnen in de ruimte en om de ruimte ‘s winters behaagelijk te houden was er altijd een dikke hoge muur waardoor het natuurlijke licht eigenlijk altijd van boven kwam. Bij het stilleven op de school voor fotografie moesten we de flitser ook als een zolderraam neerzetten en een klein accent lampje op een details van het stilleven.

Met deze Masterclass werd het licht gebruikt van de ramen in een oude kruit fabriek in Alkmaar waar 3 professionele modellen een visagiste een soort hulp en de docent het voortouw namen. De docente vertelde eerst het een en ander over het oude licht en de kaarsvlammetjes van vroeger en daarna heb ik een leuk dagje gefotografeerd. één foto is de halve wereld over gereisd. IK moet dat nog is precies uit gaan zoeken waar Willemijn allemaal geweest is. Ik weer zeker in Denemarken, omdat ik daar geweest ben en Sicilië.

Oldmasters

Hieronder de resultaten van deze innoverende dag

De toplocatie voor deze MasterClass

Gunpowder

Print Friendly, PDF & Email