Volhouden – Les 6

Inleiding

Je hebt bij het doorwerken van deze cursus veel gelezen over schrijven en zelf geschreven. De ene opdracht ging je misschien makkelijker af dan de andere. De ene les vond je misschien leuker dan de andere, maar de vijf vorige lessen hebben je uiteindelijk bij de laatste les gebracht met verse kennis, nieuwe inzichten en aangescherpte vaardigheden! Hier rest alleen nog maar de vraag: 

Wat nu? 

Dat bepaal je voor deze les helemaal zelf! Is de afgelopen periode gebleken dat je het schrijven helemaal niet zo leuk vindt, dat je het moeilijker vindt dan gedacht, of zet je het weer even op een lager pitje vanwege andere prioriteiten: Dat kan natuurlijk! Jij bepaalt! 

Vond je de lessen leuk? Heb je genoten van het schrijven, zelfs van the struggle wanneer de woorden er niet zo goed uitkwamen, wanneer je Innerlijke Criticus je werk door de mangel haalde? Is schrijven een activiteit waar je blij van wordt, waar je energie van krijgt en dingen van leert, over jezelf, over je leven, of over Het Leven? Wil je hiermee verder? 

Top! Dan kun je je in deze les gaan werken aan een van de moeilijkste dingen die er is: volhouden, en jezelf een nieuwe gewoonte aanleren! 

Het goede nieuws is, je hebt met deze lessen al de basis gelegd voor de gewoonte van het schrijven! Als het goed is heb je je de afgelopen periode ongeveer elke week wel een paar uur bezig gehouden met deze cursus, misschien wel meer! Daardoor zit het dingen lezen en schrijfopdrachten maken al een beetje in je systeem. Ook is het makkelijker er een nieuwe gewoonte bij te leren dan een oude gewoonte af te leren, dus wat betreft valt het allemaal nog wel mee! 

In deze les focussen we ons op het volhouden van het schrijven, en de enige opdracht die hier bij hoort is om een schrijfroutine te ontwerpen die voor JOU werkt en die in JOUW leven past. 

Ik schrijf bijvoorbeeld (bijna) altijd in het openbaar vervoer. Wanneer je elke dag een uur in de trein zit kun je als je een zitplekje hebt deze tijd goed gebruiken om te schrijven!  

Je kunt er ook voor kiezen om elke zaterdagochtend een uurtje te schrijven, op donderdagavond na het eten een half uurtje, ‘s ochtends als je wakker wordt (a la Miracle Morning, een zelfhulp sensatie waarin de auteurs je vertellen dat je het eerste uur van je dag de dingen moet doen waar JIJ blij van wordt). 

Een paar tips
:Kies iets wat voor jou haalbaar is. Vanuit de psychologie en de zelf hulp is het allerbelangrijkste hierbij dat je klein begint. Net als dat je niet na drie jaar niet-sporten elke dag 2 uur gaat fitnessen in de sportzaal, ga je je nu niet elke avond en weekend opsluiten in je kantoor om alleen maar te schrijven. Dat houd je niet vol. Als je een heel vol schema heb, kijk dan goed wat er realistisch is. Begin met een half-uurtje op een rustige dag, houd dat een tijdje vol. Als dit in je systeem zit, kun je altijd nog meer half-uurtjes gaan toevoegen. Kleine stapjes! 

Meten = weten(en trots zijn!) Houd een logboekje bij van wanneer je hebt geschreven. Als je het leuk vindt kun je hierbij ook opschrijven hoe het ging, hoe veel bladzijdes of hoe lang je hebt geschreven. Ik vind het altijd leuk om terug te kunnen zien wat ik heb gedaan. 

Ikzelf houd bijvoorbeeld mijn yoga lessen bij, en hoeveel Pomodoro’s ik per dag tackel. De Pomodoro-techniek is een tijdsmanagement techniek waarin je 15-25 minuten achter elkaar aan een taak werkt (1 Pomodoro) met 5 minuutjes pauze en na 4-5 Pomodoros een langere pauze. Extreem effectief, ook handig om te gebruiken bij het schrijven: Je kunt je misschien geen uren achter elkaar concentreren, maar echt wel 15 tot 25 minuten! 

Beloon jezelf! Als je een uur geschreven hebt, trakteer jezelf dan (zoals Natalie Goldberg doet op limonade of koekjes van haar favoriete bakker!).

Lezen

Lees de volgende bladzijdes uit Schrijven vanuit je hart
Natalie Goldberg: Schrijven vanuit je hart

  • Schrijf overal (blz. 114-115) 
  • Ga door (blz. 116-117) 
  • Twijfel is een kwelling (blz. 121-122)
  • Iets zoets (blz. 123) 
  • Een ander moment (blz. 124-125)
  • Waarom schrijf ik? (blz. 126-129) 
  • Elke maandag (blz. 130-131)
  • Brave Hendrik (blz. 145-148) 
  • Zonder barrières (blz. 149-151)
  • Gebruik je eenzaamheid (blz. 154-155)
  • Vertrouw op jezelf (blz. 169-170)
  • Epiloog (blz. 179-180)

Oefening

Voorbereiding 

Bedenk voor jezelf een haalbare, prettige schrijfroutine en een schrijfdoel voor de aankomende week of maand. Dit kan een minimaal aantal woorden zijn voor die periode, een minimaal aantal schrijfmomenten, een aantal pagina’s, wat je wilt.

Schrijven!

En na je voorbereiding? Ga je schrijven. Waarover je maar wilt, hoe je maar wilt. Klinkt dat nou in een keer te overweldigend, zoek dan eens op ‘Creative Writing Prompts’ op Google en kies de onderwerpen die jou inspireren!

Print Friendly, PDF & Email