Kalibreren en Optiek – Les 3

Docent: Peter van den Kerkhof

Verslag:

Inleveren: Flitsverslag
Inleveren: Zelfportret
Inleveren: Plan vrije serie
Theorie: Optiek en kalibreren

Besproken Les 3

Al weer de derde les van deze opleiding. Gelukkig had ik deze keer een weekje meer de tijd door de carnaval in Breda en omstreken.

De afdruk

Voor deze les gaan we ‘s morgens eerst op bezoek Ron van De Afdruk. De afdruk is een professionele foto drukker. Daar kun je foto’s met enorme afmetingen en met 60 jaar kleur echtheid bestellen. Tevens is het beplakken wat Ron doet erg mooi en zo blijft je foto erg lang mooi. Ook kun je dan je foto zonder glas ervoor in een lijst hangen dit is echt een heel mooi systeem. Het is niet makkelijk om zelf te doen maar Ron geeft vol overgave een demo ervan. Tot op heden heb ik dit nog niet geprobeerd. Verder lecht Ron uit hoe hij graag foto’s aangeleverd wil hebben en geeft enkele voorbeelden over resolutie en kleur bereiken als sRGB en Adobe RGB. Het is na afloop wel duidelijk dat alle Hema’s en Kruitvatten er qua kleur behoorlijk naast zitten. Inmiddels heb ik zelf een foto printer en ben tot 30x40cm afdrukken niet meer afhankelijk van Ron van De Afdruk.

Theorie Optiek

‘s Middags hebben we Het voornamelijk over de theorie van het Optiek gehad en een in de praktijk e.e.a. bekeken wat de fouten van de lenzen zijn. Het was heel leerzaam maar het is op onderstaande foto’s niet echt zichtbaar.

Foto-opdracht voor optiek

Maak een portret van je medestudent. Redelijk “Close: en liggend formaat. Zorg ervoor dat de uitsnede van het portret bij alle opnamen hetzelfde blijft en stel scherp op de ogen. De uitsnede maak je tijdens de opname dus niet achteraf.

Opname 1a met groothoek en f/4.0
Opname 1b idem f/11.0
Opname 2a met standaard en f/4.0
Opname 2b idem en f/11.0
Opname 3a met tele en f/4.0
Opname 3b idem en f/11.0
Wat gebeurt er met het perspectief en de scherpte?
En liever niet egens toevallig staan en dan in of uitzoomen.

Groothoek:
18mm voor camera;s met een kleine chip (APS/C) zoals Nicon D 500
24 mm voor camera’s met een full frame chip zoals Nikon D 750

Standaard:
30mm voor camera;s met een kleine chip (APS/C)
50mm voor camera’s met een full frame chip

Tele:
55mm voor camera;s met een kleine chip (APS/C)
70mm voor camera’s met een full frame chip

Doel: Bewust voor een brandpuntafstand kiezen, met de daarbij behorende effecten.
(deze opdracht is later thuis gedaan i.v.m. de tijd en het bezoek aan “De Afdruk” en is in les 4 ingeleverd)

Foto-opdracht voor optiek

Maak een opname van een egaal uitgelichte stenen muur.
Zet je camera op statief en waterpas en maak een opname van de muur. Alle opnamen hetzelfde standpunt. Met autofocus in het centrum scherpstellen.

Opname 1a met groothoek en f/4.0
Opname 1b idem f/11.0
Opname 2a met standaard en f/4.0
Opname 2b idem en f/11.0
Opname 3a met tele en f/4.0
Opname 3b idem en f/11.0

Doel: Ervaren of je lens in orde is. Hoe is de randscherpte, zie je lichtafval?

Inleveren thuisopdrachten

De opdrachten voor de volgende lessen worden besproken en dit zijn:

Flitsverslag

De in te leveren opdrachten voor deze les dat zijn het flitsverslag

Flitsverslag

Selfie

Het project Selfie was erg leuk om te doen samen met Marja en Iris. We zijn in het Wateringseveld langs de trambaan gaan zitten selfie schieten en bij ene bouwerij maar qua verhaal bij de selfie kwam het Zuiderpark toch het beste in aanmerking. Door erbij te vertellen wat er op de foto staat merk je ook dat het niet voldoende is om alleen en foto in te leveren.

Mijn Selfie,

Ik moet voor deze opleiding het boek Beeldspraak van Ton Hendriks lezen, ik ben inmiddels op de helft. In dit boek staat iets, wat mij enorm geïntrigeerd heeft namelijk: ‘Ondanks de bekende slogan dat een foto meer zegt dan duizend woorden, is het vaak andersom. Voor een foto zijn soms duizend woorden nodig om die te verklaren’.

Wat doet muziek voor mij en in het bijzonder deze muziek die ik op deze foto probeer te visualiseren. Muziek is voor mij heel belangrijk. Ik heb eigenlijk altijd muziek aanstaan, als ik lekker in de zon lig, val ik slaap met muziek van bijvoorbeeld AC/DC. Gewoon omdat ik het goed vind. Bij de muziek, waar deze foto over gaat, kan ik mij heel goed concentreren. Het gaat me nooit vervelen, al staat een complete werkdag steeds hetzelfde album aan.

Het nummer dat ik met deze foto probeer uit te beelden begint met de tekst ‘The Lunatic is on the Grass’. Wat vertelt het in deze foto: Is deze gek Grass aan het roken of zit hij gewoon op het gras. Dit vertelt de tekst eigenlijk niet. Het zou beiden kunnen, maar voor zover ik de Engelse taal begrijp, zit hij op het gras en gebruikt hij op dat moment geen Grass.

De figuur op de foto lijkt net ontwaakt te zijn uit een trip die in 1972 is gestart, tijdens de release van dit album en wordt wakker in deze tijd door veel gebruik van…, tja Grass…??

De alcoholreclame op mijn T-shirt en de tulp of joint in mijn hand zouden er voor kunnen zorgen dat ik, bij veelvuldig gebruik, best wel eens een hersenbeschadiging op zou kunnen lopen, vertaald Brain Damage.

Brain Damage is de titel van de song die ik in deze foto probeer uit te beelden. Het album dat ik in mijn handen heb, is een compleet origineel uit 1972 en is het op één na best verkochte album op deze planeet namelijk ‘The Dark Side of the Moon van Pink Floyd’. Alleen Michael Jackson wist dit te overtreffen met het album Thriller en verkocht wereldwijd ca. 3x zoveel albums.

Deze foto beeldt dus Brain Damage van Pink Floyd uit.

De plek, het grasveld waar deze foto is genomen, is het Zuiderpark in Den Haag. Het is de plek waar jaarlijks Parkpop wordt georganiseerd en waar in 1976 voor de tweede keer de Rolling Stones voor opschudding hebben gezorgd in het toen nog zo pittoreske Den Haag.

In de huidige tijd speelt regelmatig de Pink Floyd Coverband ‘Pink Project’ in het Zuiderpark. De bassist van Pink Project vertelt steevast als zij optreden in dit Haagse Zuiderpark, dat het originele Pink Floyd in de jaren 70 in het Rotterdamse Zuiderpark het Album ‘The Dark Side of the Moon’ vol overgave heeft staan spelen in de storm en de regen. Pink Floyd heeft toen de hele nacht doorgespeeld tot ongeveer 9 uur ’s morgens….

Brain Damage? En dan in slechts 500 woorden.

Brain Damage – dit is mij Selfy geworden.

Als laatste in te leveren voor deze dag is mijn plan van aanpak voor de vrije serie voor de loop van de cursus.
Ik had bedacht de vier seizoenen te doen in de duinen, strand en zee maar ik had even over het hoofd gezien dat dit niet haalbaar was en heb dit later aangepast.

Plan vrije serie

Plan-vrije-serie-1

Vraag: Wat is het verschil tussen een reportage en een serie?

Thuisopdrachten:

Haardracht

Maak een serie of reportage met als thema “Haardracht” Kies vijf foto’s die het verhaal laten zien dat jij wilt vertellen. Kijk naar bekende reportage-fotografen hoe zij dat aangepakt hebben. Keuze camera, film, zwat-wit, vorm etc. is vrij. Pas alles toe wat je tot nu toe geleerd hebt. Denk daarbij aan scherptediepte, standpunt, objectief keuze, sluitertijd en je flitser. Maak een plan van aanpak voor deze opdracht. Inleveren foto’s en plan op lesdag 4. en ook de foto’s inleveren tijdens de vierde lesdag
Doel: Beeldverhaal kunnenmaken met bestaand licht in combinatie met flitslicht.

Scherptediepte/brandpuntsafstand

Maar een opstelling van een paar voorwerpen, zorg voor een egale verlichting. Gebruik een statief. Stel scherp op het midden van je opstelling en maak bij open diafragma met je standaardobjectief een juist belichte opname. Draai bij de volgende opnamen je diafragma steeds een stop verder dicht. Zorg steeds voor een juist belichte opname dus pas je sluitertijd aan. Doe dit ook voor je groothoeklens en je teleobjectief. Stel scherp op hetzelfde punt en verander de voorwerpafstand niet. Zorg voor goed belichte opnamen. Maak een tekening van je opstelling.
Wat zijn je bevindingen met betrekking tot de relatie scherptediepte/diafragma/brandpuntsafstand?
Kun je iets zeggen over de relatie beeldhoek en scherptediepte?
Noteer: merk, brandpuntsafstand, diafragma, sluitertijd en voorwerpafstand op het werkblad.
Inleveren lesdag 5
Doel: Lenzen testen en relatie brandpuntsafstand/beeldhoek/scherptediepte onderzoeken.

Nachtleven 8 foto’s

Maak een serie of een reportage die gaat over het leven ‘s nachts. Je werkt met bestaand licht eventueel in combinatie met flitslicht. Pas alle verworven kennis over flitsen en compositie toe. Inleveren lesdag 4 een plan van aanpak. Inleveren foto’s op lesdag 10.
Doel: Beeldverhalen kunnen maken onder moeilijke lichtomstandigheden.

Print Friendly, PDF & Email